Tuesday, May 12, 2009

Tempe Rebus Asam

hari ni semua orang dalam rumah demam, nak masak pelik2 pun sure masing tak selera. Kita ikut selera kita masa berpantang dulu... hehehe... ni pernah janji kat Zai Kulim gak nak bg resipi dalam pantang. Tekak loya2 ni mmg sedap layan ngan rasa masam2 skit... Opps! Kita tak ngidam tau... tapi tekak tak sedap sbb demam... Jom kita layan...

4 keping tempe, potong kecil
1/2 biji bawang besar - potong baji atau hiris
1 ulas bawang putih - hiris
1 biji cili merah, potong serong (boleh ganti ngan lada hitam)
secubit ikan bilis - bersihkan
Air asam jawa secukupnya (kepekatan ikut selera)
garam secukup rasa

Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak diatas api sederhana hingga semuanya masak. Hidangkan.

********************************************************

Dah tak tau apa lagi lauk nak bagi, kita buat LEMPENG TELUR... hehhe... jgn saspen ye... telur dadar jer...

2 comments:

::@FiQ said...

telor dadar bentuk die perfect! ade boh pape ke dlm tuh kak?!

MamaFaMi said...

Ish tertelan air liur tengok lauk orang demam. Cam terasa-rasa masam di tekak ni... ish..