Thursday, February 5, 2009

Pais Ayam

Kita buat Pais Ayam ikut style orang Kuala Medang, Pahang. Pais orang Pahang menggunakan Tempoyak sebagai salah satu bahan utama untuk menyalut ikan sungai seperti Patin (berdaging lembut), kemudian dibungkus dengan daun kunyit dan daun pisang sebelum memanggangnya. Ikan2 laut yang kat pasar tu pun boleh sebagai gantinya. Di tengah bandar ni kan susah nak dapat ikan sungai. Kali ini kita sengaja tukar kepada ayam.

Jom tengok resipi yang original yang diberikan oleh kawan dari Kuala Medang. Kita ni kekadang suka gak ubah2 resipi dok tambah itu tambah ini, ikut sedap. Sorry ye resipi tak der sukatan, biasa la resipi orang kampung, kena pandai2 adjust, silap haribulan terlebih cili buleh mencungap macam nak terkeluar biji mata... hahaha...
Pais

A
Ikan atau Ayam - dibersihkan / fish or chicken meat - cleansed

B
20 biji Cili Api (ditumbuk) / 20 pcs small chillies (pounded)
1 cawan Tempoyak / 1 cup fermented durian paste
Hirisan daun kesum / sliced polyganum
hirisan daun kunyit / sliced tumeric leaves
garam secukup rasa / salt to taste

Untuk membungkus/For wrapping
3 helai daun kunyit / 3 pcs tumeric leaves
Daun pisang / banana leaves

Gaul semua bahan B dan ratakan pada ikan/ayam. Bungkus dengan daun kunyit kemudian bungkus lagi dengan daun pisang. Panggang di atas api perlahan sambil dibalik2kan hingga masak. Hidangkan.
Mix together ingredients B and smear evenly onto fish/chicken. Wrap with tumeric leaves and cover with banana leaves. Grill on small fire and turn frequently until cooked. Serve.

No comments: